Klachten en geschillen

Klachten en geschillen

Klachtenprocedure
Bij iedere mesoloog staat goede en respectvolle zorg voorop. Toch kan het gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. Ik hoor dit dan graag van je. Misschien is er sprake van een misverstand en kunnen we er samen uitkomen door te bespreken waar je ontevreden over bent of wat je graag anders zou zien. Vind je het lastig om je ongenoegen mondeling te uiten? Probeer het dan schriftelijk aan mij voor te leggen. Dit kan een opening bieden voor een goed gesprek, wat meestal helpt om jouw onvrede of klacht op te lossen.

Onafhankelijke Klachtenfunctionaris
Als je het moeilijk vindt om de kwestie te bespreken, of als we er samen niet uitkomen, kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze kan je ondersteunen bij het formuleren van je klacht of onvrede en kan optreden als bemiddelaar. Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Je kunt een email sturen naar rm@mesologen.nl om deze in te schakelen. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, kan de klacht worden voorgelegd aan de klachtenfunctionaris van de beroepsvereniging VBAG, werkzaam bij Quasir. Quasir is het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector.
E-mail: bemiddeling@quasir.nl
Telefoon: 06 4844 5538

De therapeut om wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte gesteld.

Geschillencommissie
Als de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw klacht is afgehandeld niet bevredigend voor je is, kun je je wenden tot de geschillencommissie. Deze commissie is onafhankelijk en gespecialiseerd in integratieve zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht is bindend voor zowel jou als de therapeut. Het indienen van een geschil bij de geschillencommissie kost € 50. De commissie doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Voor meer informatie over hoe je een geschil kunt indienen, kun je terecht op www.zorggeschil.nl. De klachtenfunctionaris kan je hierbij ook helpen.
Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)
Als er sprake is van een tuchtwaardige klacht, kan de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ). Voor meer informatie kun je de website van de beroepsvereniging VBAG bezoeken: VBAG Klachtenprocedure.